Samodzielny audyt SEO - jak go przeprowadzić?

Dzisiaj nie ma już wątpliwości, że dla sukcesu firmy w internecie niezbędne jest właściwe pozycjonowanie jej strony internetowej. Aby jednak pozycjonowanie przebiegło prawidłowo, konieczne jest wykonanie audytu SEO, który należy przeprowadzić już na początku współpracy. Zadanie to najlepiej powierzyć specjalistom i co jakiś czas powtarzać. W niektórych sytuacjach można jednak przeprowadzić prosty audyt samodzielnie. Jak dokładnie to zrobić?

Kiedy wykonać samodzielnie audyt SEO?

Jak wspomnieliśmy, audyt SEO wykonuje się na początku pozycjonowania, czyli po rozpoczęciu współpracy z agencją zajmującą się pozycjonowaniem. To działanie niezbędne, aby możliwe było stworzenie odpowiedniej strategii. Często jednak pomimo stworzenia planu działania, efekty nie są zgodne z oczekiwaniami. Wtedy konieczne jest powtórzenie audytu w celu identyfikacji błędu. Jeśli natomiast wyniki działań są zadowalające i tak warto co pewien czas przeprowadzić przynajmniej podstawowy audyt. Rynek SEO cały czas ulega zmianom, przez co konieczne jest nieustanne weryfikowanie wyników i dostosowywanie naszej strony pod aktualne trendy. Rzadko kiedy wszystko jest dopracowane w każdym detalu, często dopiero po jakimś czasie udaje się dostrzec z pozoru niewielkie błędy, które uniemożliwiają osiąnięcie lepszych pozycji. W tych przypadkach nie jest konieczne zatrudnianie fachowców. Tego typu wstępną weryfikację można przeprowadzić samodzielnie. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Samodzielny audyt SEO - jak go przeprowadzić?

Określ frazy i sprawdź widoczność strony

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie widoczności strony na istotne dla nas frazy. W tym celu warto się zastanowić, czego i w jaki sposób szukają nasi potencjalni klienci. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie na jakie frazy pozycjonują się nasi główni rynkowi konkurenci, którzy odnoszą sukcesy. W tym celu najlepiej skorzystać z jednego z dostępnych narzędzi SEO. Te najlepsze są oczywiście  płatne, jednak często oferują darmowy okres próbny. Kiedy dysponujesz już bazą fraz kluczowych, możesz sprawdzić jakie pozycje w wynikach wyszukiwania zajmuje Twoja strona. W ten sposób wytypujesz frazy, które wymagają bardziej intensywnych działań.

Kontrola witryny

Aby skutecznie pozycjonować stronę na poszczególne frazy, musi ona spełniać wysokie standardy jakościowe, dlatego też audyt SEO bezwzględnie powinien zawierać sprawdzenie witryny pod kątem technicznym. Warto między innymi sprawdzić kod strony w celu identyfikacji ewentualnych błędów. Ważne są również adresy podstron, które powinny być odpowiednio skonstruowane. Dosyć spore znaczenie ma także szybkość działania strony, gdzie ogromny wplyw ma rozmiar wykorzystywanych plików graficznych. Im mniejsze pliki multimedialne, tym szybsze działanie strony, co jest bardzo doceniane przez roboty Google.

Samodzielny audyt SEO jak najbardziej można i warto wykonywać. Jednak tylko w przypadku, gdy audyt ma na celu identyfikację ewentualnych, niewielkich błędów, a właściwie udoskonalanie działań SEO, które generalnie przynoszą oczekiwane rezultaty. Jeśli potrzebny jest profesjonalny audyt SEO na wyższym poziomie, w celu wykrycia krytycznych błędów i wprowadzenia radykalnych zmian, lepiej zlecić to zadanie profesjonalistom.