Dlaczego warto stosować RTM czyli marketing czasu rzeczywistego

Tygodnie spędzone na ustalaniu strategii, szczegółowe plany kampanii i wielogodzinne analizy, gdzie postawić kolejne kroki, a wszystko po to, by zrealizować konkretny cel. Z reguły tak przedstawia się system, w jakim funkcjonują marketerzy. Tymczasem, na przeciwległym biegunie sztuki uprawiania marketingu, porzuca się sztywne reguły, na rzecz taktyki, która swój fundament buduje na bystrej obserwacji otoczenia i refleksie. Mowa o real-time marketingu czyli marketingu czasu rzeczywistego. Na czym dokładnie polega RTM i jakie są jego zalety?

Jak narodził się RTM?

Wydaje się, że real-time marketing wyodrębnił się w naturalny sposób w efekcie rozwoju mediów społecznościowych, gdzie komunikacja jest stale toczącym się procesem o wysokiej dynamice. Przepływ wszelkiego rodzaju informacji jest nieodzownym i oczekiwanym elementem wirtualnej codzienności użytkowników internetu. RTM wykorzystuje na bieżąco potencjał wydarzeń, by osadzić markę na ich tle w sposób spójny z wyznawanymi przez tę markę standardami. Real-time marketing opiera zatem swoje działania na reagowaniu we właściwym momencie na daną sytuację lub zjawisko i nadaniu jej odpowiedniego kontekstu. Jeśli kroki podjęte zostaną w dobrym kierunku, pozostaje jedynie odcinać kupony.

Korzyści płynące z RTM

Dlaczego warto stosować RTM czyli marketing czasu rzeczywistego

Kluczową zaletą real-time marketingu jest szybkie i sprawne dotarcie z komunikatem do szerokiej grupy odbiorców. Dobrze zbudowana reakcja w postaci tekstu lub grafiki, jest w stanie przyciągnąć do siebie zaciekawionych odbiorców, a następnie skierować ich uwagę na markę i zachęcić do zapoznania się z nią. Kolejny etap procesu RTM, rozgrywa się już w sposób viralowy (wirusowy)- odbiorcy sami udostępniają komunikat nawiązujący do aktualnego wydarzenia, w rezultacie znów powiększając zasięg obserwatorów, a być może i przyszłych klientów. Nadawca przekazu postępuje zgodnie z trendami i musi wykazać się nie lada kreatywnością – taka też interpretacja marki zakotwiczy się w świadomości społeczeństwa, do którego dotarł komunikat. Badania nad skutecznością RTM wykazują, że ponad 80% firm zauważyło poprawę relacji z klientem, a niemal połowa odnotowuje tzw. lojalność konsumencką czyli przywiązanie do marki. Dostrzegalny jest wobec tego również wzrost sprzedaży.

Jak odnaleźć ten „właściwy moment” i gdzie można zastosować real-time marketing?

Dlaczego warto stosować RTM czyli marketing czasu rzeczywistego

Podstawą funkcjonowania  RTM jest bycie „tu i teraz”. Nieodzowne jest zatem permanentne śledzenie informacji, trendów oraz preferencji internautów w zakresie podejmowania przez nich inicjatyw w sieci. Niezbędne jest zatem korzystanie z odpowiednich narzędzi, by nie przegapić strategicznego momentu. Z pewnością przydatne będą dane z Google Analytics oraz systemy monitorujące media społecznościowe i wzmianki (związane z interesującymi nas hasłami) w internecie. Naturalnym środowiskiem dla działań RTM są oczywiście platformy społecznościowe, jednakże można go z powodzeniem wdrożyć w innych kanałach marketingu, takich jak fora internetowe oraz e-mail i SMS marketing.