Jakie problemy mogą pojawić się na lotnisku?
Jak przygotować się na ewentualne problemy na lotnisku?
Nie istnieje sprawdzona metoda na to, by ominąć problemy na lotnisku. Pozornie może wydawać się, że przecież wszystko zostało zaplanowane w najmniejszym szczególe. Wczesny wyjazd przy założeniu wystąpienia korków ulicznych, kilkukrotne sprawdzenie wszystkich dokumentów i biletów i wszystko okazuje się dopięte na ostatni guzik. Jednak w momencie dotarcia na lotnisko okazuje się, że nie wszystko udało się zaplanować. Problemy na lotnisku przyjmują postać długich kolejek, opóźnionych lub odwołanych lotów, trudności z odprawą. Nie wszystkie są uzależnione od przewoźnika i należy zakładać sprawdzenie się najgorszego scenariusza. Najbardziej frustrujące są problemy na lotnisku związane z odmową wpuszczenia na pokład. Na taką ewentualność trudno się przygotować i pogodzić z tym faktem. Jak to możliwe, skoro posiada się bilet?
Czy pasażer może otrzymać odmowę wpuszczenia na pokład samolotu?
Takie sytuacje mają miejsce w przypadku, gdy linie lotnicze sprzedały większą ilość biletów, niż jest miejsc w samolocie. Taka praktyka jest stosowana dość często, co spotyka się z ogromnym niezadowoleniem podróżujących. W takiej sytuacji całkowicie uzasadnione jest domaganie się odszkodowania, lub zorganizowania innego lotu w tej samej cenie oraz w tym samym kierunku. Należy zdawać sobie sprawę, że gdy pojawią się problemy na lotnisku, pasażer ma swoje prawa, które przewoźnicy powinni respektować. Jak to wygląda w praktyce?
Prawa pasażera w przypadku wystąpienia problemów na lotnisku
W zależności od problemu, który wystąpił, pasażer ma określone prawa. Problemy na lotnisku, które występują najczęściej to odwołane lub opóźnienie lotu. Rzadko jest to zależne od przewoźnika, jednak linie lotnicze są zobowiązane do odpowiedniego zadbania o komfort podróżujących. Zakres opieki i ewentualnego odszkodowania uzależnione jest od czasu występującego opóźnienia i dystansu, na jakim ma odbywać się lot. Przy długim oczekiwaniu przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom darmowe posiłki, napoje oraz dwie rozmowy telefoniczne. Klienci linii lotniczych powinni mieć również prawo do pisania e-maili. W przypadkach dużych opóźnień liczonych w dobach, przewoźnik musi zapewnić klientom zakwaterowanie oraz darmowy transport z i na lotnisko. Warto również wiedzieć, że przy co najmniej 5-godzinnym opóźnieniu lotu, pasażer może z niego zrezygnować.